Skip to main content

Case Study: Original Sokos Hotel Vaakuna

Käynnistimme Yellowtabin pilottihankkeen yhteistyössä Original Sokos Hotel Vaakunan kanssa kesällä 2017. Pilottihankkeen tarkoituksena oli testata tuotettamme käytännössä sekä saada samalla arvokasta dataa hotellivieraiden Yellowtab-käyttäytymisestä.

– Tablettien pilotointi oli alusta saakka todella kiinnostava ajatus ja oli kiva päästä olemaan projektissa mukana alusta saakka. Ajatuksena oli parantaa asiakaspalvelua ja lisätä myyntiä, Vaakunan entinen hotellipäällikkö Hilkka Lehtinen muistelee.

Original Sokos Hotel Vaakuna kuitenkin alun perin kiinnostui Yellowtabistä sen monipuolisten sisältöjen takia.

– Tarkoituksenamme oli ottaa tabletit ensin vain sviitteihin tarjoamaan asiakkaille sisältöä vierailunsa varalle. Lopulta tabletteja päädyttiin kuitenkin ottamaan kaiken kaikkiaan 50 kappaletta pilottihankkeeseen mukaan, Hilkka kertoo.

Original Sokos Hotel Vaakunaan räätälöidyistä Yellowtab-laitteista löytyy hotellikansion lisäksi muun muassa aikakausi- ja sanomalehtien digiversiot, suositut suoratoistopalvelut, lastenohjelmat sekä pelit. Viimeisin lisätty ominaisuus on Vaakunan oman ravintolan room service-palvelu.

Tämän lisäksi Yellowtab oli pilottihankkeen aikana myös suosittu paikallisten yritysten ja yhteistyökumppaneiden mainospaikka. Laitteista löytyi hotellivieraiden näkökulmasta kiinnostavimmat tarjoukset, kampanjat sekä shoppailuvinkit.

Original Sokos Hotel Vaakuna on Green Key-hotelli, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että hotelli on sitoutunut olemaan ympäristöystävällinen. Yellowtab onnistui oivasti tukemaan tätä tavoitetta korvaamalla esimerkiksi paperiset hotellikansiot kokonaan. Yellowtab laitteet toivat pilotin aikana myös suoraa taloudellista säästöä, kun Vaakunan ei tarvitse enää erikseen tulostaa hotellikansioiden sisältöjä jokaiseen hotellihuoneeseen.

Palaute asiakkailta on ollut käytännössä pelkästään positiivista. Positiivista palautetta tukee myös laitteista keräämämme data.

Asiakkailla on luonnollisesti omat älylaitteet mukanaan, mutta se ei ole poissulkenut Yellowtabin käyttöä. Yellowtabistä löytyy niin monipuolista ja hyödyllistä sisältöä, että jopa 92 % hotellivieraista on käyttänyt laitetta Vaakunassa yöpyessään.

Laitteet ovat myös kestäneet hotellin asiakkaiden käyttöä erinomaisesti. Yksi ainoa laite on hajonnut asiakkaan käytössä ja sekin maahan pudottuaan.

Yellowtab-laitteet ovat tukeneet Vaakunan tavoitteita kehittyä modernimpaan suuntaan. Vanha hotellipuhelin ja moderni tabletti hotellihuoneissa toimivat hyvin rinnakkain. Ne viestivät perinteistä, mutta samalla myös tulevaisuuteen suuntaavasta modernista hotellista.

Pilottihanke on ollut niin onnistunut, että Yellowtab-laitteet on otettu käyttöön kaikissa Vaakunan 270:ssä hotellihuoneessa.

Viimeisimmät artikkelit